Hovedpine

En ud af tre voksne søger hjælp for hovedpine

​Hovedpine er et ofte forekommende problem og en ud af tre voksne har søgt hjælp for det. Hovedpine er også et stigende problem blandt børn og unge. Der kan være mange årsager til det, blandt andet det stigende tidsforbrug foran computeren.

De oftest forekommende typer hovedpine er: spændingshovedpine, nakke-udløst hovedpine og migræne.

Ved spændingshovedpine sidder smerterne typisk i tindingerne og til tider i nakken. Smerten er oftest dobbeltsidig.

Ved nakke-udløst hovedpine (cervicogen hovedpine) starter smerten i nakken og trækker op til baghoved og frem på den ene side af hoved.

Ved migræne er smerten ofte pulserende og kan ledsages af synsforstyrrelser, kvalme, opkastning og overfølsomhed overfor lys og lyd.

Førstehjælp

​Disse tre hovedpinetyper kan have gavn af kiropraktisk behandling hvor muskler og led i nakken behandles. Dette suppleres med aflastende øvelser og vejledning om forebyggende tiltag.

I den akutte fase kan du køle nakken ned ved at ligge på en ispose. Du kan eventuelt kombinere det med håndkøbs smertestillende medicin.

Nogle af de spørgsmål du vil blive stillet af kiropraktoren

• Hvordan opstod hovedpinen?
  • Hvor sidder smerten?
  • Hvad forværrer smerten?
  • Hvordan har det udviklet sig?
  • Andre symptomer der er kommet sammen med hovedpinen?

Kontakt os på telefon 75 93 28 30 eller e-mail sundia@sundia.dk for at høre mere.​